8 belangrijkste SEO trends in 2019

De 8 belangrijkste SEO trends van 2019

De belangrijkste SEO trends van 2019. Als online ondernemer wil je hier natuurlijk niets van missen. Want, met een geoptimaliseerde website scoor je hoger in Google en bereik je jouw doelgroep het meest effectief. Zoekmachines worden steeds intelligenter. Hun features zijn ontwikkeld om jouw bereik, en daarmee jouw online succes, te kunnen laten groeien.

Natuurlijk is het dan wel van groot belang om de SEO trends voor 2019 na te volgen. Om deze ontwikkelingen direct toe te kunnen passen in de praktijk, is het goed om je wat meer te verdiepen in de verschillende mogelijkheden. Daarom hebben we de 8 meest relevante SEO trends voor je op een rijtje gezet.

  1. Content
  2. Branding
  3. Mobile First
  4. Featured Snippets
  5. Structured Data
  6. Snelheid & AMP
  7. Voice Search
  8. GDPR & AVG
Content marketing voor SEO

Content marketing voor SEO

1. Content

Goede content blijft ook in 2019 belangrijk voor Search Engine Optimization. In dit geval hebben we het natuurlijk over relevante inhoud die gerelateerd is aan jouw branche. Hoewel de content vooral voor de bezoeker informatief en interessant moet zijn, hecht ook Google hier veel waarde aan. De technologie en analyse die de zoekmachine daarvoor gebruikt is een zelflerend algoritme (RankBrain). Op deze manier kan het de inhoud en boodschap van jouw website beter begrijpen.

Waardevolle informatie voor de bezoeker

Controleer je pagina’s regelmatig controleert op uniekheid én de waarde voor de lezer. Je bezoekers willen meer zien, dan alleen maar tekst. Bekijk dus ook hoe je pagina’s interessanter kunt maken met afbeeldingen en video’s. Onderzoek waar (potentiële) bezoekers op zoeken. Om dit te kunnen realiseren zijn er diverse tools beschikbaar. Een voorbeeld daarvan is Ubersuggest. Deze gratis SEO tool laat je relevante zoektermen zien die aansluiten bij jouw branche. Deze kun je uiteraard weer verwerken in je content.

Branding voor SEO

2. Branding

Zorg voor een sterk merk. Branding zorgt voor herkenbaarheid én binding met je doelgroep. Daarnaast wordt goede branding opgepikt door Google en heeft het een behoorlijk positieve invloed op de zoekresultaten. Met branding geef je jouw onderneming, product of dienst een echte identiteit. Zo kan de doelgroep jouw product of onderneming herkennen aan bijvoorbeeld het logo, merk of slogan. Daardoor kan de doelgroep zich beter identificeren met datgene wat je aanbiedt.

Sterk merk, betere positie

Met branding vertel je jouw potentiële klanten waarom je zo onderscheidend bent, wat je drijfveer daartoe is én waar je als ondernemer waarde aan hecht. Als je dit kunt vertalen in het merk dat je voert, creëer je de juiste verbinding met de doelgroep. Uiteindelijk zorgt dit weer voor meer conversie en omzet. Ook in 2019 geeft Google voorrang aan websites met een goede branding.

Mobile first

Mobiel zoekverkeer neemt nog altijd toe

3. Mobile First

Het zal je niet zijn ontgaan dat de focus de afgelopen jaren steeds meer gericht is op mobiele bezoekers. Logisch, want het aantal gebruikers van mobiel internet neemt nog steeds behoorlijk toe. De SEO trends voor 2019 richten zich dan ook vooral op mobile first indexing. Simpelweg betekent dit dat de zoekmachine voorrang geeft aan websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Hetzij op een smartphone of een tablet. Uiteraard verhoog je hiermee ook de toegankelijkheid van jouw website en zorg je voor een optimale gebruikerservaring. Mobile first indexing is dus een belangrijke SEO trend die zich ook in 2019 gestaag voortzet.

4. Featured Snippets

Een featured snippet is simpel gezegd een korte samenvatting van jouw zoekopdracht. En natuurlijk vind je deze bovenaan de zoekresultaten in Google. Hoewel het hier gaat om normaal antwoord op een vraag, wordt deze wel extra opvallend uitgelicht. Dit doet de zoekmachine om nog beter tegemoet te kunnen komen aan het gebruiksgemak. Met een featured snippet krijg je namelijk direct een kort maar bondig antwoord te zien op de vraag. Daarvoor hoeft de gebruiker dus niet verschillende websites te bezoeken.

Featured snippet maken

Featured snippets worden door Google gegenereerd. Google haalt de informatie die getoond wordt in een featured snippet op bij websites die het best antwoord geven op de gesteld vraag. En inderdaad, daar wordt een featured snippet van gemaakt. Deze samenvatting op het antwoord maakt de bezoeker nieuwsgierig. Grote kans dus dat er via de featured snippet doorgeklikt wordt naar jouw website. Op deze manier trek je dus meer organisch verkeer.

Beantwoord vragen in artikelen

Als je ook in aanmerking wilt komen voor featured snippets, is het van groot belang dat je jouw website voorziet van antwoorden. Bundel de informatie samen in bijvoorbeeld een kennisbank of blog. Voor Google is dit namelijk dé plek om aan relevante antwoorden te komen op een zoekopdracht. Daarbij is het belangrijk om de kennisbank uit te rusten met zowel een hoofdcategorie als subcategorieën die hieraan gerelateerd zijn.

Rich Snippets

Rich Snippets die ontstaan door Structured Data

5. Structured Data

Dankzij de introductie van SERPS (Search Engine Results Page), is Google steeds beter in staat om complexe informatie te kunnen begrijpen. Met het toepassen van structured data, kun je de zoekmachine nog meer ondersteuning bieden in het begrijpen van de informatie op jouw website. Structured data betekent dus simpelweg dat je structuur geeft aan de informatie die weergegeven wordt op jouw website.

Gegevens markeren

Door onderdelen zoals bijvoorbeeld adresgegevens, evenementen of openingstijden compleet te beschrijven, kan Google beter begrijpen waar jouw website of pagina over gaat. Op deze manier kan de zoekmachine op basis van de door jouw verstrekte informatie dus zijn eigen meta-beschrijvingen maken. Deze worden vervolgens onder de zoekresultaten geplaatst, waardoor jouw CTR (Click Through Rating) omhoog gaat. Structured Data is dus ook voor 2019 een echte SEO trend.

6. Snelheid & AMP

Snelle websites websites scoren beter in de zoekresultaten. Als SEO trend in 2019 mag AMP (Accelerated Mobile Pages) dan ook niet ontbreken. Hiermee kun je jouw mobiele website van nog meer snelheid voorzien, waardoor het gebruiksgemak voor de bezoeker stijgt. De pagina laadt sneller waardoor jouw ranking binnen de zoekmachines stijgt. De snellere laadtijd van de pagina wordt veroorzaakt doordat de mobiele website zo compact mogelijk wordt weergegeven.

AMP in mobiele zoekresultaten

Bepaalde functies die wel op de originele website worden weergegeven, worden bij Accelerated Mobile Pages weggelaten. Daardoor wordt de laadtijd van de pagina aanzienlijk sneller en kan er eenvoudiger genavigeerd worden. Een AMP berichtgeving in de zoekresultaten is te herkennen aan een klein icoontje met een bliksemschicht. Daarnaast worden ze vaak bovenaan de Google zoekresultaten weergegeven in de zogenaamde carrousel.

Voice Search

Ben jij al klaar voor Voice Search?

7. Voice Search

Ook voice search is een SEO trend die zich ook in 2019 blijft ontwikkelen. Hiermee kunnen we de zoekmachine via onze stem zoekopdrachten uit laten voeren. Dit is van grote invloed op de Search Engine Optimization. Dit komt omdat de vragen die gesteld worden met voice search, vele malen completer zijn dan dat dit op het toetsenbord ingevoerd wordt.

Gebruik Long tail zoektermen

In principe kun je dus stellen dat er met voice search meer gebruik wordt gemaakt van long tail zoektermen. Als je deze SEO trend voor 2019 wilt toepassen, zul je jouw content hier dan ook meer op moeten gaan richten. Als je jouw positie binnen Google wilt verbeteren met voice search, kun je vragen die mogelijk gesteld kunnen worden in de zoekmachine verwerken in je tekst.

GDPR / AVG privacywetgeving

Voldoet je website aan de AVG / GDPR?

8. GDPR en AVG

Als laatste SEO trend voor 2019 mag GDPR / AVG niet overgeslagen worden. GDPR staat voor General Data Protection Regulation. In het Nederlands is dit ook wel bekend als AVG oftewel, Algemene Verordening Gegevensbescherming. In het kort betekent dit dat jouw website moet voldoen aan een aantal voorwaarden voor wat betreft veiligheid en persoonlijke data. Zo moet je een bezoeker inlichten over wat je opslaat, waar je dat doet en voor welke doeleinden je deze data gebruikt.

Veilige websites scoren beter

Een SSL certificaat versleuteld de verbinding tussen een bezoeker en jouw website. In veel gevallen is zo’n certificaat verplicht onder de GDPR / AVG. Ook wanneer je het niet verplicht bent, raden wij je dringend aan om toch een SSL certificaat te installeren. Google geeft namelijk de voorkeur aan veilige websites. Websites zonder certificaat zullen steeds slechter gaan scoren.

SEO doel voor 2019 is dus het voldoen aan de GDPR / AVG op jouw website. Voldoe je niet aan deze wettelijke verplichting, dan loop je ook het risico op een forse boete.

SEO checklist voor 2019

Conclusie: SEO Checklist voor 2019

  1. Zorg voor waardevolle content op je website.
  2. Werk aan een sterk merk, zodat je op meerdere plekken vermeld wordt.
  3. Maak je website geschikt voor mobiele bezoekers.
  4. Beantwoord de zoekvragen van potentiële bezoekers.
  5. Bouw je website gestructureerd op volgens de richtlijnen.
  6. Maak je website zo snel mogelijk en implementeer AMP.
  7. Verwerk Voice Search zoekopdrachten in je website.
  8. Maak je website veilig en voldoe aan de privacywetgeving.

Hulp of advies nodig?

Heb je hulp nodig bij het implementeren van de SEO trends? Heijtec ICT helpt ondernemers sinds 2011 naar succes op het internet. Stuur ons een bericht via de contactpagina of bel ons op 085 401 9132.

Deel dit bericht!