Flat webdesign, trend of revolutie?

Grote organisaties zoals Microsoft, Apple en Google voeren het door binnen hun producten. Gebruikers worden overspoeld met informatie en om de juiste boodschap over te brengen moet het eenvoudiger. De uitkomst is flat webdesign. Een trend of een revolutie?

Wat is flat webdesign?

Bij flat design ontbreekt gesuggereerde diepte. Effecten als gradiënt en schaduwen zijn uit den boze. Kleurvlakken bevatten één kleur en al helemaal geen subtiele kleur verlopen die hoogte suggereren. Het resultaat is een website die tweedimensionaal is oftewel plat. We zien de platte ontwerpen niet alleen terug op websites. Kijk maar naar Windows 8 en iOS7, beide ook zo plat als een dubbeltje.

Flat & responsive: Twee handen op één buik

Flat webdesign is eenvoudig schaalbaar en kan dus erg goed samen werken met een andere trend; responsive webdesign. Omdat de beeldschermformaten tegenwoordig erg uitéénlopen en men uit kostenoverwegingen graag één website wil die alle schermen aan kan zijn responsive en flat webdesign een graag geziene combinatie. Realistische afbeeldingen en 3D effecten kunnen soms moeilijk van grootte veranderden. Flat-designelementen zoals kleur en typografie kunnen zich daarentegen veel makkelijker aanpassen aan kleine schermen.

Less=more

Eenvoud is het uitgangspunt van flat webdesign. Het idee is om alle afleidende elementen te verwijderen, maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de bruikbaarheid van de website. Door het gebrek aan effecten en schaduwen worden kleur en typografie belangrijker. Kleuren die spreken en van het scherm afspatten.

Zoekmachinetechnisch

Het weghalen van effecten en schaduwen zal je positie niet zozeer beïnvloeden. Maar de minimalistische aanpak van flat webdesign gaat echter vaak gepaard met het weglaten teksten die als overbodig worden gezien. En dat kan wel voor een negatieve verandering zorgen. De tekst/codering verhouding gaat namelijk omlaag en het is mogelijk dat relevante informatie verdwijnt. Wanneer Google het idee heeft dat je geen goede content meer laat zien aan je bezoekers, zul je gaan zakken in de resultaten. Zorg ervoor dat de inhoud van je website goed is en niet te mager.

Huh, skeuomorphic?

Het tegenovergestelde van flat design is skeuomorphic design. De belangrijkste kenmerk van skeumorphic design, is de nabootsing van bestaande producten en materialen. Bij een skeuomorphic ontwerp wordt een referentie gemaakt naar de materialen van het product in de werkelijkheid. Bijvoorbeeld een knop met ‘levensechte’ schaduwen of een pagina met gescheurde papier randjes waardoor het lijkt alsof je een boodschappenlijstje aan het lezen bent.

Flat of Skeuomorphic?

De discussie is al even bezig en de meningen zijn verdeeld. Dat grote bedrijven als Microsoft, Apple en Google de weg van het platte ontwerp ingeslagen zijn is voor veel mensen een reden om uit te gaan van een blijvertje. Maar we gaan hier uit van twee uitersten. Moet je wel kiezen en voor een uiterste gaan? Nee, natuurlijk niet. Iedere website is uniek en vraagt om een specifieke aanpak. Of het uiteindelijke ontwerp dan flat, skeuomorphic of een combinatie van beide is, maakt dan niet meer uit.